Journal article

Wahrgenommene Gruppennormen und ihre Bedeutung für die soziale Akzeptanz und Ablehnung in Grundschulklassen

IPC

  • 2021
Published in:
  • Zeitschrift für Grundschulforschung. - 2021, vol. 14, no. 2, p. 215-235
English German Norms serve as criteria regarding student’s social acceptance and rejection in class. However, it remains unclear which norms primary school students perceive as relevant in order to be socially accepted or rejected in the class. This desideratum was therefore addressed in an interview study (N = 38) and a questionnaire study (N = 647) with primary school students. The results emphasize the meaning of social behavior as a perceived group norm, which proves to be stable in meaning regarding social status across grade levels. Furthermore, there are grade-level differences regarding the meaning of formal norms (e.g. in terms of academic achievement) that appear to become less important especially for students from higher grade levels. Normen definieren Kriterien für die soziale Akzeptanz und Ablehnung von Kindern in einer Klasse. Welche Normen Grundschulkinder jedoch als relevant für die soziale Akzeptanz bzw. Ablehnung wahrnehmen ist unklar. Dieses Desiderat wurde in einer Interviewstudie (N = 38) und darauf aufbauend in einer Fragebogenstudie (N = 647) adressiert. Die Befunde machen auf die Bedeutung des Sozialverhaltens als wahrgenommene Gruppennorm für die Akzeptanz und Ablehnung aufmerksam, die sich über die Klassenstufen hinweg als stabil erwies. Jahrgangsspezifische Unterschiede fanden sich hingegen für die Bedeutung formeller Normen (z. B. mit Bezug zur Schulleistung), die von Kindern in den höheren Klassenstufen als weniger relevant für den sozialen Status wahrgenommen wurden, als von jenen in den unteren Klassenstufen.
Faculty
Faculté des lettres et des sciences humaines
Department
Département de Pédagogie spécialisée
Language
  • German
Classification
Education, teaching
Other electronic version

Veröffentlichte Version

License
CC BY
Open access status
green
Identifiers
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/320008
Statistics

Document views: 87 File downloads:
  • schwalbe_et_al_2021_Wahrgenommene.pdf: 101