Journal article

Eduquer à la condition terrestre

HEP|PH FR

    2020
Published in:
  • Education relative à l'environnement. - 2020, p. 1-19
English French Although sustainable development has succeeded in penetrating the economy, and most school curricula incorporate education on the subject, almost 30 years later, it is clear that mass extinction, pollution, social disparities, ecological disasters and overexploitation are our daily fare. Can this counterproductive and alarming result possibly be attributed to a concept that has appeased our consciences, rather than appealing to them? Against this backdrop, what are the fundamental questions that should guide our reflection as the thinkers of education? What is our role in the face of an emergency that calls for more concrete action than words alone? Si le développement durable a réussi l’exploit de s’immiscer jusqu’au sein de l’économie et que son éducation a investi la plupart des programmes scolaires, force est de constater que, près de 30 ans plus tard, extinctions massives, pollutions, disparités sociales, catastrophes écologiques et surexploitations sont notre pain quotidien. Ce résultat, contre-productif et alarmant, n’est-il pas à attribuer à un concept qui a endormi les consciences plutôt que de les réveiller ? Dès lors quelles sont les questions fondamentales qui doivent guider notre réflexion en tant que penseurs de l’éducation ? Quelle est notre place face à une urgence qui ne peut plus se satisfaire de beaux discours ?
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
License undefined
Identifiers
  • RERO DOC 330168
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312778
Statistics

Document views: 87 File downloads:
  • 2020_Eduquer_condition_terrestre_Pellaud_Eastes.pdf: 142