Journal article

Body empathy, a deontological milestone in the educational relationship

HEP|PH FR

  • 2025
Published in:
  • Epistrophè. Revue Internationale d’Éthique Professionnelle en Philosophie et en Éducation. Études et Pratiques [EPREPE] du «Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique» (L.R.Ph.P.). - 2025, vol. 6, p. 167-179
English French Consideration of the body in ethics is gaining in importance in today's deontological issues. The ability to build an ethic from and for the body contributes to the development of the school's civic mission. By analyzing the paradigm shift from visual control to proprioceptive experience, it is possible to highlight the viability of a bodily empathy, which contributes to achieving a more egalitarian and inclusive school. La considération du corps en éthique occupe une place qui gagne en importance dans les problématiques déontologiques actuelles. La capacité de construire une éthique à partir et pour le corps participe au développement de la mission citoyenne de l’école. En analysant le changement de paradigme du contrôle visuel vers l’expérience proprioceptive, il est possible de mettre en évidence la viabilité d’une empathie corporelle, qui contribue à réaliser une école plus égalitaire et plus inclusive.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
Other electronic version

Version publiée

License
CC BY-NC
Open access status
diamond
Identifiers
  • ISSN 1234-5678-9000
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/332270
Statistics

Document views: 4 File downloads:
  • Epistrophe_vol6_Samuel Heinzen.pdf: 2