Journal article

Le rôle éducatif de l'objet dans l'enseignement du design : Ébauche d'un modèle didactique

HEP|PH FR

  • 2024
Published in:
  • Journal de recherche en éducations artistiques (JREA). - 2024, no. 3, p. 79-88
English French The objects used in design education have a specific significance for the formation of skills. Based on sociological and philosophical concepts such as those of Simon (1996) or Latour (1994) on the role and importance of objects in social contexts, it is possible to develop a didactic model that uses the specific properties of objects to place the object in the role of a didactic agent. In this way, in addition to the known actors - learners, teachers and the situational context - another agent intervenes in the learning process and shapes it in a specific way. Les objets utilisés dans l’enseignement du design ont une signification spécifique pour la formation de compétences. En se basant sur des concepts sociologiques et philosophiques tels que ceux de Simon (1996) ou de Latour (1994) sur le rôle et l’importance des objets dans les contextes sociaux, il est possible de développer un modèle didactique qui utilise les propriétés spécifiques des objets pour placer l’objet dans le rôle d’agent didactique. Ainsi, en plus des apprenants, des enseignants et du contexte situationnel, un autre agent intervient dans le processus d’apprentissage et le façonne d’une manière spécifique.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
Other electronic version

Version publiée

License
CC BY
Open access status
diamond
Identifiers
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/331989
Statistics

Document views: 3 File downloads:
  • Schenker_JREA_3_2024.pdf: 9