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Co-speech gesture comprehension in autistic children

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  • 2025
Published in:
  • Journal of Child Language. - Cambridge University Press (CUP). - 2025, p. 1-22
English French Co-speech gestures accompany or replace speech in communication. Studies investigating how autistic children understand them are scarce and inconsistent and often focus on decontextualized, iconic gestures. This study compared 73 three- to twelve-year-old autistic children with 73 neurotypical peers matched on age, non-verbal IQ, and morphosyntax. Specifically, we examined (1) their ability to understand deictic (i.e., pointing), iconic (e.g., gesturing ball ), and conventional (e.g., gesturing hello) speechless video-taped gestures following verbal information in a narrative and (2) the impact of linguistic (e.g., vocabulary, morphosyntax) and cognitive factors (i.e., working memory) on their performance, to infer on the underlying mechanisms involved. Autistic children displayed overall good performance in gesture comprehension, although a small but significant difference advantage was observed in neurotypical children. Findings suggest that combining speech and gesture sequentially may be relatively spared in autism and might represent a way to alleviate the demand for simultaneous cross-modal processing. Les gestes co-verbaux accompagnent ou remplacent la parole dans la communication. Les études évaluant la compréhension de ces gestes par les enfants autistes sont rares, présentent des résultats inconsistants et se concentrent généralement sur des gestes iconiques proposés sans contexte linguistique. Cette étude a comparé 73 enfants autistes âgés de trois à douze ans à 73 enfants neurotypiques appariés en âge, en QI non verbal et en compétences morphosyntaxiques. Nous avons examiné (1) leur capacité à comprendre des gestes déictiques (e.g., pointage), iconiques (e.g., geste représentant un ballon) et conventionnels (e.g., saluer de la main) complétant une phrase dans un récit, ainsi que (2) l’impact des facteurs linguistiques (e.g., vocabulaire, morphosyntaxe) et cognitifs (e.g., mémoire de travail) sur leur performance, afin de mieux comprendre les mécanismes sous-jacents impliqués. Globalement, les enfants autistes ont bien compris les gestes, bien qu’une différence faible mais significative ait été observée en faveur des enfants neurotypiques. Ces résultats suggèrent que la combinaison séquentielle de la parole et du geste pourrait être relativement préservée dans l’autisme. Cette présentation séquentielle pourrait ainsi constituer une stratégie permettant d’alléger la difficulté du traitement simultané de ces modalités.
Faculty
Faculté des sciences et de médecine
Department
Section de médecine
Language
  • English
Classification
Pathology, clinical medicine
License
CC BY
Open access status
green
Identifiers
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/331737
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