Journal article

Primary school at the time of the Anthropocene : exploring our relationship to the world through relational, lived and sensory geography : explorer notre rapport au monde par le biais d’une géographie relationnelle, vécue et sensorielle

HEP|PH FR

  • 08.03.2023
Published in:
  • L'information géographique. - 2023, vol. 87, no. 1, p. 48-68
English French How does the Anthropocene paradigm challenge us to rethink geography teaching and education in general? This paper aims to analyse the paradigm shift brought about by the Anthropocene concept and the key role of geography in this context. In particular, we discuss the need to go beyond modernist dualisms and move towards more relational sciences in order to better recognize our interdependencies and thus review our relationship to the world. Taking part in the current debates in the humanities and social sciences, this article aims to explore different educational approaches and tools that can help to address the challenges raised by the Anthropocene paradigm. The empirical contribution of the paper enables to discuss these challenges, but also the possibilities offered by this paradigm including for primary education. Comment le paradigme Anthropocène nous pousse-t-il à repenser l’enseignement de la géographie et l’éducation en général ? Cet article vise à analyser le changement de paradigme insufflé par le concept d’Anthropocène et du rôle clé de la géographie dans ce contexte. Nous discutons notamment du besoin de dépasser les dualismes modernistes et d’aller vers des sciences plus relationnelles afin de mieux reconnaître nos interdépendances et ainsi revoir notre rapport au monde. Cet article s’inscrit dans les débats actuels en sciences humaines et sociales et a comme but d’explorer différentes approches éducatives et outils didactiques pouvant aider à relever les défis soulevés par le paradigme Anthropocène. La contribution empirique du papier permet de discuter ces défis, mais aussi les possibilités offertes par ce paradigme, dès l’école primaire.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
CC BY
Open access status
green
Identifiers
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/324426
Statistics

Document views: 16 File downloads:
  • Blondin et al. Anthropocène_030123_preprint.pdf: 29