Journal article

The transfer of digital literacy : review of the literature to question the educational digital choices

HEP|PH FR

  • 22.11.2022
Published in:
  • Interfaces numériques. - 2022, vol. 11, no. 3
English French The public school intends to put computers, tablets, or convertibles in the students’ hands to consider digital education. Digital literacy skills—in the sense of mastery of use—become central to enable everyone to learn. But how do they develop? Are they transferable from one tool/environment to another? Using a systematic review of the literature, the transferability of digital literacy skills is discussed. It has been identified that there is a lack of systematic scientific knowledge based on empirical results documenting whether digital literacy skills are transferable and with what mediations. It seems impossible today to say with certainty what the transition from one digital tool to another requires in terms of skills. Currently, it is difficult to envisage school computer equipment with any confidence. L’école publique souhaite mettre dans les mains des élèves des ordinateurs, tablettes ou convertibles pour envisager l’éducation numérique. Les compétences d’usages numériques — au sens de maîtrise de l’utilisation — deviennent alors centrales pour permettre à toutes et tous d’apprendre. Mais comment se développent-elles ? Sont-elles transférables d’un outil/environnement à l’autre ? À l’aide d’une revue systématique de la littérature, la transférabilité des compétences d’usages numériques est discutée. Il a été identifié un manque criant de savoirs scientifiques systématiques et fondés sur des résultats empiriques documentant si oui ou non, les compétences d’usages numériques sont transférables et avec quelles médiations. Il semble aujourd’hui impossible de dire avec certitude ce qu’exige le passage d’un outil numérique à l’autre sur le plan des compétences. En l’état, il est difficile d’envisager sereinement les équipements informatiques scolaires.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
CC BY-NC-ND
Open access status
green
Identifiers
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/322601
Statistics

Document views: 211 File downloads:
  • 2022-Payn-LeTransfertDesCompetences.pdf: 143