Book chapter

Enseigner la conception des objets pour développer l’autonomie des élèves

HEP|PH FR

  • 2022
Published in:
  • Artefacts : enjeux de formation / Didier, John ; Quinche, Florence ; Dias, Thierry. - 2022, p. 321-330
English French In this chapter, we examine the relationship between the learning strategies mobilised in the design of an object and the development of learner autonomy. Therefore, we favour a didactic approach to the teaching of creative and manual activities (hereafter AC&M) that uses the design and realisation of material objects in order to familiarise oneself with the management of unknown situations that would contribute to the development of autonomy for the learner. In this research, we will specify two essential aspects: the ability to act autonomously and the characteristics of a teaching centred on the process of designing an object. Dans le cadre de ce chapitre, nous interrogeons les relations entre les stratégies d’apprentissage mobilisées dans le cadre de la conception d’un objet et le développement de l’autonomie pour l’apprenant du secondaire 1. Aussi, nous privilégions une approche didactique de l’enseignement des Activités créatrices et manuelles qui utilisent la conception et la réalisation d’objets matériels en vue de se familiariser à la gestion de situations non connues qui permettrait de favoriser le développement de l’autonomie pour l’apprenant. Nous préciserons dans cette étude deux aspects primordiaux, à savoir : la capacité d’agir en autonomie ainsi que les caractéristiques d’un enseignement centré sur la démarche de conception d’un objet.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
CC BY
Open access status
green
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/321973
Statistics

Document views: 121 File downloads:
  • c9be7df6cba9-LIVRE_NUM_PDF_Artefact_16_AnjaKuttel.pdf: 145