Conference paper (in proceedings)

Promote the professional development of primary school teachers within a discursive communauty of practices in science

HEP|PH FR

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  • 2021
Published in:
  • Actes des onzièmes rencontres scientifiques de l'association pour des recherches en didactique des sciences et des technologies / Poffé, Corentin. - 2021, p. 313-326
English French As part of a research project in French-speaking Switzerland, a Discursive Community of Practices (CDP) in science has been set up to engage a collective of didactic researchers and teachers in the formulation and treatment of teaching-learning problems on the characterization of life in cycle 1 of primary school, a concept for which pupils provide a wide diversity of alternative conceptions to scientific knowledge. Our analysis of the teachers' discourse (using a comparatist approach) produced in the expert debates conducted over the past three years highlights the potential of this CDP to support and update the professional development of these teachers on the concept of life. The interpretations of classroom situations produced by teachers are characterized by the use of a hybrid language that sometimes mobilizes a cohesive network of biface objects, which suggests that their "scheme action" develop both in terms of cognitive and operative models. Dans le cadre d'un projet de recherche en Suisse romande, une Communauté Discursive de Pratiques (CDP) en sciences a été mise en place afin d'engager un collectif de chercheurs didacticiens et d'enseignants dans la formulation et le traitement de problèmes d'enseignement-apprentissage sur la caractérisation du vivant au cycle 1 du primaire, concept pour lequel les élèves témoignent d'une grande diversité de conceptions alternatives au savoir scientifique. Notre analyse du discours des enseignants produite à partir des débats d'experts menés au cours des trois dernières années, met en évidence le potentiel de cette CDP pour accompagner et actualiser le développement professionnel de ces enseignants sur l'enseignement du vivant. Les interprétations des situations de classe produites par les enseignants se caractérisent par une utilisation d'un langage hybride mobilisant un réseau cohésif d'objets bifaces, ce qui laisse présager un développement die leurs schèmes d'action à la fois au niveau des modèles cognitifs et opératifs
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
CC BY
Open access status
green
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/320428
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