Journal article

Conceptions de la diversité religieuse chez les enseignant·e·s et enseignement de la branche "éthique et cultures religieuses (ECR)" dans des écoles primaires en Suisse romande

HEP|PH FR

  • 2021
Published in:
  • Zeitschrift für Religionskunde / Revue de didactique des sciences des religions. - 2021, no. 9, p. 93-115
English French German In Switzerland, the religious landscape has considerably changed in the past decades towards a significant diversity of religious and non-religious people. On the educational level, this situation has resulted by the introduction of new school subjects in the curriculum, among which the subject “ethics and religious cultures” – éthique et cultures religieuses – (ERC) in the French speaking part of the country. Working from the actors’ discourses gathered via interviews, this article focuses on the conceptions of religious diversity held by primary school teachers in the cantons of Fribourg, Vaud and Valais in their professional context and analyzes how these conceptions impact the way the teachers approach the ERC subject. We observe, among other things, that for most teachers the relevance of ERC teaching (in terms of usefulness and interest) and the presence of a certain diversity (religious and of origins) within the students are tightly linked. Our analyses also show that the conception of diversity held by the teachers influences the way they perceive and deal with the diversity present in the classroom. For some, diversity represents challenges – more or less inconvenient on a social and professional level, for others it represents a rich learning opportunity. Also, we found that the teachers’ conceptions of religious diversity influence the way they address their students when teaching ERC. En Suisse, le paysage religieux a fortement changé et évolué ces dernières décennies vers une importante diversité d’affiliations religieuses et non-religieuses ce qui s’est traduit, au niveau scolaire, par l’introduction de nouvelles branches, notamment la branche « éthique et cultures religieuses » (ECR). Sur la base d’entretiens conduits auprès de trente-neuf enseignant·e·s de l’école primaire en Suisse romande, cet article analyse leurs conceptions de la diversité religieuse dans un cadre professionnel et analyse l’impact de ces conceptions sur la manière dont les enseignant·e·s abordent le cours d’ECR. Nous observons entre autres qu’aux yeux d’une majorité d’enseignant·e·s, il existe un lien étroit entre la pertinence de l’enseignement ECR (en termes d’utilité et d’intérêt) et la présence d’une certaine diversité (religieuse et d’origine) au sein de la classe. Nos analyses montrent également que la conception que les enseignant·e·s ont de la diversité influe sur la manière dont ils·elles perçoivet et abordent la diversité présente en classe. Pour certain·e·s, cette diversité représente un défi, plus ou moins contraignant d’un point de vue social et professionnel, pour d’autres une opportunité riche d’apprentissage. In der Schweiz hat sich die religiöse Landschaft in den letzten Jahrzehnten stark verändert. Die Zunahme der Vielfalt an religiösen und nichtreligiösen Menschen wiederspiegelt sich auf schulischer Ebene in der Einführung neuer Fäche, insbesondere des Fachs „Ethik und religiöse Kulturen“ (ECR) in der französischsprachigen Schweiz. Dieser Artikel befasst sich mit den Vorstellungen von religiöser Vielfalt und deren Relationen zum Schulfach ECR bei Primarschullehrpersonen in den Kantonen Freiburg, Waadt und Wallis. Die Analyse hat gezeigt, dass für viele Lehrpersonen ein enger Zusammenhang besteht zwischen der religiösen Vielfalt in der Zusammensetzung der Klasse und der Relevanz, welche sie dem Schulfach ECR zuschreiben. Die Vorstellungen religiöser Diversität der Lehrpersonen hat eben falls einen Einfluss darauf, wie sie die religiöse Vielfalt im Klassenzimmer beschreiben und damit umgehen. Je nach Repräsentation sehen sie die Vielfalt als Herausforderung, als mehr oder weniger einschränkend oder aber als interessante Lerngelegenheiten. Ausserdem haben die Vorstellungen einen Einfluss darauf, wie die Lehrpersonen ihre Schüler_innen ansprechen.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
CC BY
Open access status
green
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/313245
Statistics

Document views: 3 File downloads:
  • Representation-diversite-religieuse.pdf: 1