Equivalence of cultures from a Western perspective : Eurozentrismus in der Interkulturellen Musikpädagogik
HEP|PH FR
Published in:
- Interkulturalität-Musik-Pädagogik. - Georg Olms Verlag. - 2020, p. 93-104
English
German
The equivalence of cultures, that intercultural music education strives for, relates in a problematical way to the often neglected reflection of one's own cultural standpoint. If we assume that cultural neutrality cannot be achieved, we have to ask ouselves if it is possible for involved parties to judge the quality of intercultural equality adequately. For this reason, the following text focuses on intercultural music education as a cultural system and points to the underlying Eurocentrism. It argues that, from a cultural studies perspective, a power-relationship, damaging the aspired cultural equality, is overlooked because of universalised yet culturally constructed parameters (such as music, rhythm, pitch or harmony). Furthermore, this paper questions if, from this perspective, equality of cultures can be achieved at all.
Die in konzeptionellen Texten zum Umgang mit kultureller Diversität im Musikunterricht oft angestrebte Gleichwertigkeit der Kulturen steht in einem problematischen Verähltnis mit der darin ebenso oft vernachlässigten Reflexion des eigenen kulturellen Standpunktes. Deshalb fokussiert der vorliegende Text auf die musikpädagogische Diskussion zum Umgang mit kultureller Diversität im Musikunterricht als ein kulturelles System und macht auf den darin anzutreffenden Eurozentrismus aufmerksam. Aus einer kulturwissenschaftlich-hegemoniekritischen Perspektive wird aufgezeigt, wie ein Machtmoment die angestrebte kulturelle Gleichwertigkeit subvertiert, wenn kulturell konstruierte Werte (wie Musik, Rythmus, Tonhöhe oder Harmonie) universalisiert werden. Schliesslich wird der Anspruch der Gleichwertigkeit der Kulturen grundsätzlich in Frage gestellt.
-
Faculty
- HEP|PH FR
-
Language
-
-
Classification
-
Education, teaching
-
License
-
License undefined
-
Identifiers
-
-
Persistent URL
-
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312762
Statistics
Document views: 179
File downloads:
- 2020_Blanchard_Gleichwertigkeit.pdf: 321