Journal article

A typology of digital traces used by future teachers

HEP|PH FR

    2019
Published in:
  • Questions vives. - 2019, no. 31, p. 1-19
English French In order to build links between theory and practice and develop their self-assessment skills and reflection, students of the High Pedagogical School (HEP-FR) have to prepare a learning folder. Thereby, they are encouraged to collect data (pictures, videos, paper) of their activities (especially when they are on field training) and to reflect upon the theoretical concepts seen during the courses. This paper focuses on the nature of the collected data in digital mode by students in graduate training, questioning the collection mechanisms for processing this material and the use of the data in a self-assessment and reflective perspective. The experience acts as a hint of reality that the student can work on in order to gain self-knowledge and development. 15 learning folders have been analyzed with regards to finding out the role of the evidence. This analysis makes possible the classification of these experiences in two categories: the supplementing evidence of discourse and the generative evidence of discourse. Afin de construire des liens entre théorie et pratique et développer leurs capacités autoévaluatives et leur réflexivité, les étudiants de la Haute école pédagogique de Fribourg (HEPFR) doivent élaborer un dossier d’apprentissage (DAP). Ainsi, ils sont incités à collecter des traces (photos, vidéos, papier) de leurs activités (en particulier lorsqu’ils sont en stage sur le terrain) et à les exploiter à la lumière des concepts théoriques vus durant les cours. Ce papier s’intéresse à la nature des traces récoltées sous forme numérique par les étudiants en formation et questionnent les mécanismes de collecte, de traitement de ces données et d’utilisation de ces traces dans une perspective autoévaluative et réflexive. La trace apparaît comme un indice de réalité sur lequel l’étudiant peut travailler pour acquérir un savoir sur lui-même et s’autoréguler. 15 DAP d’étudiants ont été analysés afin de repérer le rôle que les traces y jouent. Cette analyse a permis de catégoriser ces traces en deux catégories réparties en deux types : les traces complétives du discours et les traces génératives de discours.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
License undefined
Identifiers
  • RERO DOC 329391
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312760
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