Journal article

Ethical precautions in teaching the precautionary principle

HEP|PH FR

    2020
Published in:
  • Epistrophè. Revue Internationale d’Éthique Professionnelle en Philosophie et en Éducation. Études et Pratiques [EPREPE] du «Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique» (L.R.Ph.P.). - 2020, vol. 3, p. 194-207
English French Teaching the precautionary principle questions professional ethics. This principle raises a twofold problem: that of epistemological forecasting and that of ethical prudence. By clarifying the epistemological categories, it is possible to distinguish three forms of scientific forecasting. Each of them is combined in a particular way with the dominant currents of usual ethical debates. By applying this analysis to an example of teaching, in this case a geography lesson, it is possible to better identify the difficulties encountered both in terms of the reliability of the subject taught and the complexity of the ethical problem. L'enseignement du principe de précaution questionne l'éthique professionnelle. Ce principe convoque une double problématique: celle de la prévision épistémologique et celle de la prudence éthique. En clarifiant les catégories épistémologiques, il est possible de distinguer trois formes de prévision scientifique. Chacune se combine d'une manière particulière avec les courants dominants des débats éthiques actuels. En appliquant cette analyse à un exemple d'enseignement, en l'occurrence une leçon de géographie, il est possible de mieux cerner les difficultés rencontrées autant sur le plan de la fiabilité de la matière enseignée que sur la complexité du problème éthique.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
License undefined
Identifiers
  • RERO DOC 329882
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312738
Statistics

Document views: 49 File downloads:
  • samuel_heinzen_epistrophe3_article.pdf: 54