Journal article

Verbalisations du raisonnement métalinguistique lors d’interactions logopédiste-enfant autour d’un jeu grammatical en ligne

HEP|PH FR

    2019
Published in:
  • Repères. - 2019, no. 60, p. 173-196
English French “L’Orthodyssée des Gram” is an online application which uses an algorithm to “compute” grammatically correct sentences. It currently offers four games, with different levels of difficulty ranging from raising awareness of (2nd year of primary education) to exploring more deeply (3rd to 6th years of primary education) the notions of sentence components and syntagmatic chains. Our study presents an analysis of speech therapist-child interactions while using this application, focusing on the child’s metalinguistic verbalisations. We attempt to pinpoint the explanations of techniques which make it possible to solve the problems raised by the game’s sentences and to evaluate their development over ten sessions. This article presents the theoretical framework, the analysis grid and follow-up analysis of a first child. Afterwards, we plan to work with teachers and encourage such discussions with groups of pupils in mainstream classes. L’Orthodyssée des Gram est une application en ligne qui utilise un algorithme de « calcul » de phrases grammaticalement correctes. Actuellement, quatre jeux existent, permettant d’avoir différentes entrées de sensibilisation (deuxième primaire) puis d’approfondissement (troisième à sixième primaire) des notions de constituants de la phrase et de chaines syntagmatiques. Notre étude présente l’analyse des interactions logopédiste-enfant lors de son utilisation, centrée sur les verbalisations métalinguistiques de l’enfant. Nous cherchons à identifier l’explicitation des techniques qui permettent de résoudre les problèmes posés par les phrases du jeu et à en mesurer leur évolution sur dix séances. Cet article présente le cadre théorique, la grille d’analyse et l’analyse du suivi d’un premier cas. Nous envisageons d’encourager ensuite les enseignants à susciter de tels échanges au niveau de groupes de besoin dans des classes ordinaires.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
License undefined
Identifiers
  • RERO DOC 328858
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312730
Statistics

Document views: 77 File downloads:
  • Verbalisations_du_raisonnement_m_talinguistique_lors_d_interactions_logop_diste-enfant_autour_d_un_jeu_grammatical_en_ligne.pdf: 99