Journal article

Competence area «research methods» : what skills do lecturers in research methodology expect pre-service teachers to have acquired by the end of their training? : was sollen angehende Lehrpersonen am Ende ihrer Ausbildung aus der Sicht von in der Forschungsausbildung tätigen Dozierenden können?

HEP|PH FR

    2019
Published in:
  • Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung. - 2019, vol. 37, no. 2, p. 160-176
English German The article examines the question as to what skills pre-service teachers should have acquired by the end of their training in research methodology. To that end, we fi rst set a conceptual framework. Based on a quantitative survey of lecturers who provide training in research (N = 28), we then present the expectations that pre-service teachers are supposed to fulfi ll. The results show that the interviewees agreed that skills in bibliographic search, the reading of research literature, and the formulation of a research question are requisite. With respect to other areas (e.g. research designs, data evaluation), there was considerable disagreement, however. Der Beitrag geht der Frage nach, welche Kompetenzen angehende Lehrpersonen am Ende ihrer Ausbildung im forschungsmethodischen Bereich aufweisen sollten. Dazu wird zuerst ein konzeptioneller Rahmen umrissen. Anschliessend werden auf der Basis einer quantitativen Befragung von in der Forschungsausbildung tätigen Dozierenden (N = 28) die Erwartungen an angehende Lehrpersonen dargestellt. Die Ergebnisse zeigen, dass sich die Befragten u.a. darin einig waren, dass die Recherche, die Rezeption sowie das Formulieren einer Forschungsfrage thematisiert werden sollten. Bezüglich weiterer Bereiche (z.B. Untersuchungsdesigns, Datenauswertung) bestand hingegen weitgehend Uneinigkeit.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • German
Classification
Education, teaching
License
CC BY-NC-ND
Creative Commons Attribution 4.0 International
Identifiers
  • RERO DOC 328223
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312719
Statistics

Document views: 44 File downloads:
  • 2019_BzL192_VetterGerteisMoroni.pdf: 67