Reporting a student to meet their special needs or to relieve the system ?
HEP|PH FR
Published in:
- Revue des sciences de l'éducation de McGill. - 2019, vol. 54, no. 2, p. 226-244
English
French
This article focuses on the role of the institution and its actors in the construction of students’ difficulties. A content analysis was conducted on forms reporting student conduct and requesting special assistance for students between 2017 and 2018 in a Swiss canton. Results suggest that in a direct-to-student assistance delivery system, students’ faults are underscored or exaggerated in an effort to obtain assistance, and to respond to both the student’s needs and the needs of the teachers who are confronted with the challenges of a diverse school population. It is therefore crucial to rethink how resources are organised and granted in order to counter certain forms of exclusion and foster a more inclusive school system.
Cet article porte sur le rôle de l’institution et de ses acteurs dans la construction des difficultés des élèves. Une analyse de contenu a été réalisée sur les fiches de signalement produites en 2017-2018 dans un canton suisse et demandant une mesure d’aide renforcée pour un élève. Les résultats suggèrent qu’un système de prestation directe à l’élève engendre un pointage voire une exagération de ses manquements pour obtenir la mesure, ceci afin de répondre aux besoins de l’élève, mais aussi aux besoins des enseignants confrontés aux défis liés à la diversité du public scolaire. Il apparaît ainsi crucial de repenser l’octroi et l’organisation des ressources afin de contrer certaines formes d’exclusion et de favoriser un système scolaire plus inclusif.
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Education, teaching
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