Journal article

Supporting the training of instrument teaching in a shared way within a dual training

HEP|PH FR

Show more…
    2018
Published in:
  • Formation et profession : Revue scientifique internationale en éducation. - 2018, vol. 26, no. 3, p. 43-56
English French Conducted in a Swiss music university along with the implementation of a new training system for a master’s course of instrument teaching, this research aims to highlight how the beliefs about support by the different actors involved (pedagogy teachers, didactic teachers as well as practical training teachers) shape their practices, postures and accompaniment behaviors of the students-trainees. Data collected by means of interviews or focus groups were analyzed using categorical analysis of mixed content. The results allow to better understand how these beliefs, the institutional context and the platform itself facilitate or inhibit the development of a truly shared support. Cette recherche, conduite dans une Haute école suisse de musique lors de la mise en place d’un nouveau dispositif de formation pour le master en pédagogie instrumentale et vocale, vise à mettre en évidence les conceptions des acteurs concernés (étudiants-stagiaires, professeurs de pédagogie, didacticiens et maîtres de stages) relatives aux pratiques, postures et rôles de l’accompagnement. Les données récoltées par entretiens et « focus groups » ont fait l’objet d’une analyse catégorielle de contenu mixte. Les résultats permettent de comprendre les liens existants entre les conceptions, le contexte institutionnel, la plateforme utilisée et la forme de l’accompagnement (bilatéral, multilatéral ou partagé) actualisée par les acteurs.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
License undefined
Identifiers
  • RERO DOC 323076
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312637
Statistics

Document views: 50 File downloads:
  • giovanni-coen-et-al-2018.pdf: 74