Journal article

Constructive Casework in teacher mentoring – an attempt to transcend the particularity of the case : Erfahrungen aus einem Versuch im Rahmen der berufspraktischen Ausbildung

HEP|PH FR

    2014
Published in:
  • Beiträge zur Lehrerbildung. - 2014, vol. 32, no. 1, p. 73-87
English German This article describes an attempt to optimize teacher mentoring during pre-service training at schools through constructive casework. Initially the requirements and characteristics of constructive casework are discussed. Then the theoretical foundations for the key elements are developed. In addition, the systematic contribution of casework to competency development, and the implications for cooperation in mentoring are addressed. One focus is on the conditions of the experiment, whereby sequences of conversation protocols with a student are analyzed. The example shows that constructive casework can make an important contribution to competency development, which generalizes beyond the specific requirements of the particular situation. Der Beitrag gibt Einblick in einen Versuch, Mentoring im Praktikum durch konstruktive Fallarbeit zu optimieren. Zu Beginn werden Erfordernisse und Charakteristika konstruktiver Fallarbeit behandelt. Anschliessend werden die Eckpunkte des Versuchs theoretisch untermauert. Erläutert wird, was unter konstruktiver Fallarbeit verstanden wird. Im Weiteren werden ihr Beitrag zum systematischen Kompetenzaufbau und ihre Konsequenzen für die Kooperation im Mentoring angesprochen. Einen Schwerpunkt bilden die Rahmenbedingungen des durchgeführten Versuchs, der anhand von Sequenzen aus Gesprächsprotokollen mit einer Studentin konkretisiert wird. Das Beispiel zeigt, dass konstruktive Fallarbeit im Praktikum einen wichtigen Beitrag zum Kompetenzaufbau leisten kann, der über die Bewältigung der spezifischen Situation hinausgeht.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • German
Classification
Education, teaching
License
License undefined
Identifiers
  • RERO DOC 235690
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312526
Statistics

Document views: 45 File downloads:
  • 26Konstr_Fall_r.pdf: 25