Constructive Casework in teacher mentoring – an attempt to transcend the particularity of the case : Erfahrungen aus einem Versuch im Rahmen der berufspraktischen Ausbildung
HEP|PH FR
Published in:
- Beiträge zur Lehrerbildung. - 2014, vol. 32, no. 1, p. 73-87
English
German
This article describes an attempt to optimize teacher mentoring during pre-service training at schools through constructive casework. Initially the requirements and characteristics of constructive casework are discussed. Then the theoretical foundations for the key elements are developed. In addition, the systematic contribution of casework to competency development, and the implications for cooperation in mentoring are addressed. One focus is on the conditions of the experiment, whereby sequences of conversation protocols with a student are analyzed. The example shows that constructive casework can make an important contribution to competency development, which generalizes beyond the specific requirements of the particular situation.
Der Beitrag gibt Einblick in einen Versuch, Mentoring im Praktikum durch konstruktive Fallarbeit zu optimieren. Zu Beginn werden Erfordernisse und Charakteristika konstruktiver Fallarbeit behandelt. Anschliessend werden die Eckpunkte des Versuchs theoretisch untermauert. Erläutert wird, was unter konstruktiver Fallarbeit verstanden wird. Im Weiteren werden ihr Beitrag zum systematischen Kompetenzaufbau und ihre Konsequenzen für die Kooperation im Mentoring angesprochen. Einen Schwerpunkt bilden die Rahmenbedingungen des durchgeführten Versuchs, der anhand von Sequenzen aus Gesprächsprotokollen mit einer Studentin konkretisiert wird. Das Beispiel zeigt, dass konstruktive Fallarbeit im Praktikum einen wichtigen Beitrag zum Kompetenzaufbau leisten kann, der über die Bewältigung der spezifischen Situation hinausgeht.
-
Faculty
- HEP|PH FR
-
Language
-
-
Classification
-
Education, teaching
-
License
-
License undefined
-
Identifiers
-
-
Persistent URL
-
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312526
Statistics
Document views: 118
File downloads: