Relevance of textbooks and teaching media at different levels of the educational process with a special focus on teacher education
HEP|PH FR
Published in:
- Beiträge zur Lehrerbildung. - 2010, vol. 28, no. 1, p. 6-19
English
German
In this introductory article, we contextualize teaching materials (e.g. textbooks, resource packs etc.) as instruments of teaching and learning, and discuss their relevance at different levels of the educational process. Showing some of their basic functions, we emphasize the importance of a refl ected use of teaching materials in the classroom. We also discuss their relevance as instruments in teacher education from a critical point of view. In that context, too, a refl ected use of teaching materials appears to be important, one which takes teaching methodologies of individual subjects into account.
Der Einführungsbeitrag ins Themenheft defi niert Lehrmittel als Instrumente auf der Mikro-und Makroebene von Lern- und Bildungsprozessen und diskutiert deren allgemeine Bedeutung. Ausgewählte didaktische Funktionen werden aufgezeigt und die Wichtigkeit der Refl exion didaktischer Grundfragen im Zusammenhang mit dem Einsatz von Lehrmitteln betont. Die Verwendung von Lehrmitteln im Curriculum der Lehrerbildung wird kritisch hinterfragt und es wird auf die Rolle der Fachdidaktiken im Zusammenhang mit der theoretischen Refl exion und der praktischen Verwendung in der berufspraktischen Ausbildung hingewiesen.
-
Faculty
- HEP|PH FR
-
Language
-
-
Classification
-
Education, teaching
-
License
-
License undefined
-
Identifiers
-
-
Persistent URL
-
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312519
Statistics
Document views: 47
File downloads:
- 39BZL_2010_1_6-19.pdf: 129