Journal article

Teachers’ role in the context of homework

HEP|PH FR

    2010
Published in:
  • Empirische Pädagogik. - 2010, vol. 24, no. 1, p. 42-54
English German This article examines the availability of empirical findings that cast light on the teacher’s role in the context of homework. The determinants of homework behavior are considered in terms of teacher beliefs, on the one hand, and students’ individual abilities and characteristics, on the other. Gaps in the research are identified with respect to the potential influences of teacher training, educational administrations, and parental expectations. Teaching practice is considered in terms of quantitative and qualitative aspects of the homework assignments set, on the one hand, and follow up in lesson time, on the other. Variables of interest on the student side are motivation, homework completion, and associations with learning gains. The analysis shows that three aspects of the teacher’s role in the homework context can be identified: an instructional role (efficacy), a disciplinary role (student behavior), and a role as the parents’ partner in fostering student development. Der vorliegende Beitrag untersucht, inwieweit empirische Befunde verfügbar sind, die zur Klärung der Lehrerrolle bei den Hausaufgaben einen Beitrag leisten können. Unter den Determinanten des Hausaufgabenverhaltens werden die Überzeugungen von Lehrpersonen sowie die persönlichen Voraussetzungen der Schüler unterschieden. Forschungslücken werden ausgemacht hinsichtlich der Einflüsse, die von der Lehrerbildung, der Bildungsadministration sowie den Erwartungen der Eltern ausgehen könnten. Das Handeln der Lehrkräfte wird anschließend in quantitative und qualitative Aspekte der Vergabe sowie in Anforderungen zur Nachbetreuung im Unterricht differenziert. Auf Seiten der Schüler interessieren die Motivation, die Erledigung der Hausaufgaben sowie allfällige Zusammenhänge mit der Leistungsentwicklung. Die durchgeführte Analyse verdeutlicht, dass sich die Rolle der Lehrkräfte bei den Hausaufgaben in drei Facetten auffächert: In die didaktische (Wirksamkeit), in die erzieherische (Schülerverhalten) und darüber hinaus in diejenige als Kooperationspartner der Eltern.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • German
Classification
Education, teaching
License
License undefined
Identifiers
  • RERO DOC 235687
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312516
Statistics

Document views: 336 File downloads:
  • 16Niggli_Trautwein_Schnyder_Rolle_Lehrpersonen_Hausaufgaben_EP2010_1.pdf: 205