Journal article

Construction d’un outil pour évaluer le degré d’intégration des TIC dans l’enseignement

HEP|PH FR

    2006
Published in:
  • Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire. - 2006, vol. 3, no. 3, p. 7-17
English French This paper first presents a brief overview of the purpose of ICT integration in teaching, and then the construction process of an instrument (Vignettes de situation pour l’intégration des TIC or Visi-TIC) aimed at evaluating the ICT integration degree in teaching. It describes the different stages of elaboration and validation of this new tool, which was developed for various degrees in French and German. It is based on the systemic innovation model of Depover & Strebelle (1997) and has the great advantage of considering the ICT integration in a change dynamic. Après un bref survol des enjeux liés à l’intégration des TIC dans l’enseignement, cet article présente le processus de construction d’un instrument (les Vignettes de situation pour l’intégration des TIC ou Visi-TIC) destiné à évaluer le degré d’intégration des TIC dans l’enseignement. Il présente les différentes étapes d’élaboration et de validation de cet outil. Proposé en deux variantes (française/allemande pour des élèves âgés de 6 à 7 ans jusqu’à 18 ans), ce nouvel outil s’appuie sur le modèle systémique de l’innovation de Depover et Strebelle (1997), et présente l’avantage d’envisager l’intégration des TIC dans une dynamique de changement.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
License undefined
Identifiers
  • RERO DOC 211119
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/312444
Statistics

Document views: 33 File downloads:
  • 09-coen.pdf: 32