Journal article

La communication transparente et participative des organisations : Une lecture croisée des approches communicationnelles de l’école de Palo Alto et d’Habermas appliquée aux usages des médias sociaux numériques

    2015
Published in:
  • Communication & organisation. - 2015, no. 48, p. 125-137
English French The aim of this article is to propose a theoretical framework for approaching the transparent and participative communication related to organizations of online social media. The study of the «content-relation» communication (school of Palo Alto) combined with the analysis of the criteria of the communicative action (Habermas) will allow us to take into account the specific characteristics of these media. We suggest that the willingness towards participation and transparency on behalf of the Net users encourages the development of a digital communication of the organizations. The content of this communication is intimately associated with the truth, the relation of communication is in correlation with sincerity as well as this communication is framed by accuracy. L’objectif de cet article est de proposer un cadre théorique de la communication transparente et participative des organisations présentes sur les médias sociaux numériques. Un regard croisé entre la communication « contenu-relation » (école de Palo Alto) et les critères de l’agir communicationnel (Habermas) permet de prendre en compte les caractéristiques spécifiques de ces médias. Nous montrons que la volonté de participation et de transparence de la part des internautes encourage le développement d’une communication numérique des organisations dont le contenu de la communication est en lien avec la vérité, la relation de communication est en corrélation avec la sincérité et le cadrage de la communication l’est avec la justesse.
Faculty
Faculté des sciences économiques et sociales et du management
Department
Département des sciences de la communication et des médias
Language
  • French
Classification
Information, communication and media sciences
License
License undefined
Identifiers
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/309593
Statistics

Document views: 66 File downloads:
  • ASDOURIAN_Bruno_Com_Org_-_n_48-RERODOC.pdf: 86