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La stratégie communicationnelle du musée de l'Art brut : considération d'un récepteur avisé

    1996
Published in:
  • Public et Musées. - Public et Musées, Lyon. - 1996, no. 9, p. 105-127
English French This article presents our analysis of the permanent exhibition at the Raw Art Museum (musée de l'Art Brut) in Lausanne, Switzerland. This exhibition can be viewed as an communicational artefact that takes on multiple meanings according to the various ways it is received by visitors. Nevertheless, in order for it to be constituted and understood, this artefact should include a series of operating instructions. The author, an informed visitor, tried to bring out its structure by interpreting data on both production and réception of the exhibition. She underscores five directional operations of reception; these may be regarded as a so many phases of a communications strategy that could be one of the foundations of vistors' interpretations. L'article présente une analyse de l'exposition permanente du musée de l'Art brut de Lausanne. L'exposition est vue comme un artefact communicatif capable de prendre de multiples significations en fonction des réceptions dont il fait l'objet. Néanmoins, cet artefact, pour être constitué et compris, formule des directives à suivre. L'auteur, devenu visiteur averti, tente de dégager la structure de l'exposition par l'interprétation de données faisant référence autant à sa production qu'à sa réception. Il met ainsi en évidence cinq opérations orientatives de la réception considérées comme autant de moments d'une stratégie communicationnelle susceptible d'être à l'origine des réceptions observées.
Faculty
Faculté des lettres et des sciences humaines
Department
Département des sciences sociales
Language
  • French
Classification
Social sciences
License
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Identifiers
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/unifr/documents/304147
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