Journal article

Impact of additional cytogenetic aberrations at diagnosis on prognosis of CML: long-term observation of 1151 patients from the randomized CML Study IV

  • Fabarius, Alice III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim, Germany;
  • Leitner, Armin III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim, Germany;
  • Hochhaus, Andreas Abteilung für Hämatologie/Onkologie, Universitätsklinikum Jena, Germany;
  • Müller, Martin C. III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim, Germany;
  • Hanfstein, Benjamin III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim, Germany;
  • Haferlach, Claudia MLL Münchner Leukämielabor GmbH, München, Germany;
  • Göhring, Gudrun Institut für Zell-und Molekularpathologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany;
  • Schlegelberger, Brigitte Institut für Zell-und Molekularpathologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany;
  • Jotterand, Martine Service de génétique médicale, Centre Hospitalier Universitaire Vaudois (CHUV), Lausanne, Switzerland;
  • Reiter, Andreas III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim, Germany;
  • Jung-Munkwitz, Susanne III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim, Germany;
  • Proetel, Ulrike III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim, Germany;
  • Schwaab, Juliana III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim, Germany;
  • Hofmann, Wolf-Karsten III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim, Germany;
  • Schubert, Jörg Abteilung für Hämatologie-Onkologie, Evangelisches Krankenhaus Hamm, Hamm, Germany;
  • Einsele, Hermann Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Germany;
  • Ho, Anthony D. Abteilung Innere Medizin V, Medizinische Klinik, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Germany;
  • Falge, Christiane Medizinische Klinik 5, Klinikum Nürnberg Nord, Nürnberg, Germany;
  • Kanz, Lothar Medizinische Klinik, Abteilung II, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen, Germany;
  • Neubauer, Andreas Klinik für Innere Medizin, Schwerpunkt Hämatologie, Onkologie und Immunologie, Universitätsklinikum Marburg, Marburg, Germany;
  • Kneba, Michael II. Medizinische Klinik und Poliklinik im Städtischen Krankenhaus, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Kiel, Germany;
  • Stegelmann, Frank Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany;
  • Pfreundschuh, Michael Klinik für Innere Medizin I, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg, Germany;
  • Waller, Cornelius F. Abteilung Innere Medizin I, Universitätsklinikum Freiburg, Freiburg, Germany;
  • Spiekermann, Karsten Medizinische Klinik und Poliklinik III, Klinikum der Universität München-Grosshadern, München, Germany;
  • Baerlocher, Gabriela M. Universitätsklinik für Hämatologie und hämatologisches Zentrallabor, Universitätsspital Bern, Bern, Switzerland; and
  • Lauseker, Michael Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie (IBE), Ludwig-Maximilians-Universität München, München, Germany
  • Pfirrmann, Markus Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie (IBE), Ludwig-Maximilians-Universität München, München, Germany
  • Hasford, Joerg Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie (IBE), Ludwig-Maximilians-Universität München, München, Germany
  • Saussele, Susanne III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim, Germany;
  • Hehlmann, Rüdiger III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Mannheim, Germany;
Show more…
Published in:
  • Blood. - American Society of Hematology. - 2011, vol. 118, no. 26, p. 6760-6768
English Abstract
The prognostic relevance of additional cytogenetic findings at diagnosis of chronic myeloid leukemia (CML) is unclear. The impact of additional cytogenetic findings at diagnosis on time to complete cytogenetic (CCR) and major molecular remission (MMR) and progression-free (PFS) and overall survival (OS) was analyzed using data from 1151 Philadelphia chromosome–positive (Ph+) CML patients randomized to the German CML Study IV. At diagnosis, 1003 of 1151 patients (87%) had standard t(9;22)(q34;q11) only, 69 patients (6.0%) had variant t(v;22), and 79 (6.9%) additional cytogenetic aberrations (ACAs). Of these, 38 patients (3.3%) lacked the Y chromosome (−Y) and 41 patients (3.6%) had ACAs except −Y; 16 of these (1.4%) were major route (second Philadelphia [Ph] chromosome, trisomy 8, isochromosome 17q, or trisomy 19) and 25 minor route (all other) ACAs. After a median observation time of 5.3 years for patients with t(9;22), t(v;22), −Y, minor- and major-route ACAs, the 5-year PFS was 90%, 81%, 88%, 96%, and 50%, and the 5-year OS was 92%, 87%, 91%, 96%, and 53%, respectively. In patients with major-route ACAs, the times to CCR and MMR were longer and PFS and OS were shorter (P < .001) than in patients with standard t(9;22). We conclude that major-route ACAs at diagnosis are associated with a negative impact on survival and signify progression to the accelerated phase and blast crisis.
Language
  • English
Open access status
bronze
Identifiers
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/global/documents/49039
Statistics

Document views: 4 File downloads:
  • fulltext.pdf: 0