Evolution in Schweizer Lehrplänen : research-based report of practice
Université de Fribourg
HEP|PH FR
Published in:
- Progress in Science Education. - 2022, vol. 6, no. 1, p. 43-55
English
German
Background: According to various current Swiss educational curricula, by the end of kindergarten and primary school pupils should have become familiar with evolution-related concepts such as kinship and common ancestry of organ-isms, variability of living organisms and adaptation. Then, during the third and last stages (secondary level), and by way of the spiral curricular principle, particular evolutionary concepts should be expanded upon and the students given to understand evolution as a way of thinking. In total, there are three such concurrent curricula. The question however arises as to what extent these three Swiss curricula differ from each other in terms of the concepts to be taught in the area of evolution.
Purpose: This paper discusses the scope of professional knowledge, in particular contentand pedagogical contentknowledge, that teachers in the different levels of compulsory schooling require in order to teach evolution-related concepts and whether the competency criteria and guidance notes set out in these three Swiss curricula support teach-ers in imparting basic evolutionary education.
Setting: Theexploratory study was conducted as part of a research and development project called On-Evol. To ensure thecontent validity of an online questionnaire used to measure the professional knowledge of teachers, Swiss curricula were analysed for all evolution-related content.
Hintergrund: Laut aktuellen Schweizer Lehrplänen sollen Schüler*innen bereits in den ersten beiden Zyklen (Kin-dergarten bis Ende Primarstufe) evolutionsbezogene Konzepte wie bspw. Verwandtschaft und Abstammung, Verän-derlichkeit der Lebewesen oder Adaptation im Unterricht aufbauen. BestimmteKonzepte sollen dann nach einem spiralcurricularen Prinzip im Laufe des dritten Zyklus (Sekundarstufe) von den Lernenden erweitert werden und ein Verständnis des Erkenntnisprinzips Evolution ermöglichen. Es stellt sich die Frage, inwiefern sich die insgesamt drei Schweizer Lehrpläne in Bezug auf die zu unterrichtenden Konzepte im Bereich Evolution unterscheiden.
Ziel: In diesem Beitrag wird diskutiert, welches Professionswissen, vor allem welches Fach-und fachdidaktische Wis-sen, Lehrpersonen der unterschiedlichen Zyklen der obligatorischen Schule zum Unterrichten von evolutionsbezoge-nen Konzepten brauchen und wiedie Kompetenzformulierungen und Hinweise aus den drei Schweizer Lehrplänen sie beim Unterrichten einer evolutiven Grundbildung unterstützen.
Rahmen: Die explorative Studie entstand im Rahmen des Forschungs-und Entwicklungsprojekts On-Evol. Um dieinhaltliche Validität eines zur Messung des Professionswissens von Lehrpersonen im Bereich Evolution eingesetzten Onlinefragebogenszu gewährleisten, wurden Schweizer Lehrpläne auf alle evolutionsbezogenen Inhalte analysiert.
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Education, teaching
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