Journal article

Verbal interactions during Minetest : what students exchange during a history lesson

Université de Fribourg HEP|PH FR

Show more…
  • 21.11.2022
Published in:
  • Interfaces numériques. - 2022, vol. 11, no. 3, p. 1-27
English French Digital environments are often used to enhance learner engagement thanks to game-based learning approach in teaching/learning. This is the case with “Minetest” (The Minetest Team, 2022), a sandbox game solution in which students can find themselves in the same virtual world to complete a common mission. By cooperating, verbal interactions between students – focused on the manipulation of the game, on the didactic content or on the relation at stake – follow one another and guide the actions of each. Using a corpus of 6 dyads of 6Harmos grade students (about 9 or 10 years old) whose interactions were filmed and transcribed during two sessions on two consecutive days, the analysis of the verbal interactions allows us to apprehend a progression in the quantity and/or quality of verbalizations. Les environnements numériques sont souvent exploités dans l’enseignement/apprentissage (E/A) pour augmenter l'engagement des apprenants via une approche de "game-based learning". C'est le cas de "Minetest" (The Minetest Team, 2022), une solution ludique de type bac à sable dans laquelle les élèves peuvent se retrouver dans le même monde virtuel pour réaliser une mission commune. En coopérant, les interactions verbales entre élèves – centrées sur la manipulation du jeu, sur le contenu didactique ou sur les enjeux relationnels – s'enchaînent et orientent les actions de chacun. À l’aide d’un corpus de 6 dyades d'élèves de 6ème Harmos (env. 9 ou 10 ans) dont les interactions ont été filmées et transcrites au cours de deux séances sur deux jours consécutifs, l’analyse des interactions verbales permet d'appréhender une progression en quantité et/ou qualité des verbalisations.
Faculty
HEP|PH FR
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
CC BY-NC-ND
Open access status
green
Identifiers
Persistent URL
https://folia.unifr.ch/global/documents/322842
Statistics

Document views: 58 File downloads:
  • 2022-Rodi-InteractionsVerbalesDurantMinetest.pdf: 47